Stowarzyszenie Arka Ocalenia

Przejdź do treści
Trójca Święta
1

Pragnienie Trójcy Świętej – Arka Ocalenia

  Obraz „Miłosna Unia Trójcy Świętej”

Obraz przedstawia symboliczne i mistyczne ujęcie Trójcy Świętej – Ojca, Syna i Ducha Świętego – zatytułowane „Miłosna Unia Trójcy Świętej”. Oto co dokładnie widać na obrazie:

Centralne postacie
Trzy niemal identyczne postacie mężczyzn siedzących na tronach, ubrane w długie szaty i otoczone aureolami, przedstawiają:
Bóg Ojciec – z lewej (czerwono-niebieskie szaty, trzyma Pismo Święte).
Syn Boży – Jezus Chrystus – w środku (białe szaty, dłonie w geście błogosławieństwa).
Duch Święty – z prawej (pomarańczowo-niebieskie szaty, dłonie ułożone przy sercu, gest pokoju i ofiary).

Elementy mistyczne
Promieniowanie światła: Trzy świetliste serca (lub punkty w piersi) promieniują do siebie nawzajem, tworząc wspólny biały promień symbolizujący jedność miłości.
Światło w centrum: Promień wychodzący z każdej postaci zbiega się w środku – to artystyczne ukazanie „miłosnej jedności”, esencji Trójcy jako relacji miłości.
Aureole i geometryczne nimbusy: Wskazują na boskość i równą chwałę Trzech Osób Boskich.

Napis
Na dole znajduje się napis w języku polskim:
„MIŁOSNA UNIA TRÓJCY ŚWIĘTEJ”
To tytuł obrazu, który podkreśla jego duchowe przesłanie: Trójca jako wspólnota miłości.

Postacie u dołu obrazu
Po bokach, w dolnych rogach, widać postacie modlące się – mogą to być:
święci, zakonnicy lub dusze kontemplujące tajemnicę Trójcy,
lub symboliczni przedstawiciele Kościoła.

Styl
Obraz malowany jest w stylu religijnym, z wyraźnymi wpływami ikonografii chrześcijańskiej.
Kompozycja symetryczna, z akcentem na światło i wspólnotę.
Dominująca tonacja niebieska i biała podkreśla duchowość, pokój i transcendencję.

Znaczenie duchowe
Obraz ten nie tylko ukazuje doktrynę Trójcy Świętej, ale także zaprasza do zjednoczenia się w modlitwie z tą Boską wspólnotą miłości – Ojca, Syna i Ducha.

Interpretacja teologiczna i duchowa obrazu „Miłosna Unia Trójcy Świętej” – pomocna w modlitwie, adoracji, katechezie i rozważaniu.
Teologiczna interpretacja obrazu „Miłosna Unia Trójcy Świętej”
1. Trójca Święta jako wspólnota miłości
Kościół naucza, że Trójca Święta to jedność trzech Osób Boskich w jednej naturze:
Ojciec – Stwórca,
Syn – Odkupiciel,
Duch Święty – Uświęciciel.

„Bóg nie jest samotnością, lecz rodziną, ponieważ w sobie zawiera Ojcostwo, Synostwo i istotę rodziny, którą jest miłość.”
— św. Jan Paweł II, Homilia na Święto Trójcy Świętej
Na obrazie widzimy, że każda Osoba Boska jest ukazana z osobna, ale światło ich serc łączy się w jedno – symbol doskonałej jedności i wspólnoty.

2. Światło promieniujące między Osobami
Przechodzący między nimi biały promień symbolizuje miłość, która spaja Trójcę.
To odwołanie do nauczania św. Augustyna, który pisał, że Duch Święty jest miłością między Ojcem i Synem.
„Jeśli więc miłość jest darem Boga, to tym bardziej sam Bóg jest miłością.”
— św. Augustyn, De Trinitate

3. Pismo Święte w rękach Ojca
Bóg Ojciec trzyma księgę – Słowo Boże, z którego „wszystko się stało”. To także symbol Chrystusa jako Logosu – „Słowa, które stało się ciałem” (J 1,14).

4. Gesty błogosławieństwa i modlitwy
Ręce uniesione w błogosławieństwie i pokoju wskazują na:
Ojca, który błogosławi stworzenie,
Syna, który przekazuje pokój i Zbawienie,
Ducha Świętego, który przenika wszystko i prowadzi do jedności.

5. Zstępowanie światła na ludzi
Dolna część obrazu ukazuje modlących się ludzi – symbolem jest to, że Trójca chce dzielić swoją jedność z człowiekiem.
„Uczestniczymy w naturze Bożej przez łaskę uświęcającą” (por. 2 P 1,4)

Zastosowanie katechetyczne
Ten obraz może służyć jako:
pomoc w zrozumieniu dogmatu Trójcy Świętej,
wprowadzenie do modlitwy kontemplacyjnej,
wizerunek do adoracji Najświętszego Sakramentu z odniesieniem trynitarnym,
ilustracja podczas uroczystości Trójcy Świętej (niedziela po Zesłaniu Ducha Świętego).


Podsumowanie duchowe
„Miłosna Unia Trójcy Świętej” to zaproszenie:
do zjednoczenia z Bogiem,
do życia w miłości, jaką żyje Trójca,
do stawania się ikoną wspólnoty i pokoju w świecie.

 

 Nabożeństwo

Nabożeństwo to liturgiczna lub pozaliturgiczna forma kultu, przez którą wspólnota wierzących wyraża swoją wiarę, cześć wobec Boga oraz duchową więź z Kościołem. Jest ono jednym z podstawowych przejawów pobożności ludowej, którą Kościół nie tylko uznaje, ale i otacza troską, gdyż „pobożność ludowa, choć nie należy do liturgii, jest w niej zakorzeniona i prowadzi do niej” (Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii, 2001, nr 61).
 
         W najgłębszym sensie, nabożeństwo to modlitewna odpowiedź ludu Bożego na objawioną miłość Boga, wyrażona wspólną modlitwą, śpiewem, medytacją nad słowem Bożym, adoracją oraz gestami czci. Nie posiada charakteru sakramentalnego, jak Msza Święta, lecz pełni istotną rolę w życiu duchowym wiernych, prowadząc ich ku spotkaniu z Chrystusem.
 

 O potrzebie Nabożeństwa do Trójcy Świętej

Uroczystość Trójcy Przenajświętszej jest jednym z najważniejszych świąt chrześcijańskich, w Kościele katolickim przypada na niedzielę po Zesłaniu Ducha Świętego. Jego początki datuje się na przełom IV i V wieku. Ówcześni przywódcy Kościoła postanowili poświęcić więcej uwagi na głoszenie prawdy o Trójcy Świętej i w ten sposób walczyć z herezjami oraz błędną nauką arian, którzy podważali istnienie bóstwa Jezusa i Ducha Świętego. Powstały specjalne modlitwy, jak choćby prefacja autorstwa papieża Leona Wielkiego. Rzym nie widział jednak potrzeby, by uchwalić osobne święto. Oficjalne Uroczystość Trójcy Przenajświętszej w całym Kościele wprowadził dopiero w 1334 roku papież Jan XXII. Kolorem obowiązującym w liturgii jest biały. W Polsce w dniu upamiętniającym Trójcę Świętą kończy się także czas spowiedzi i komunii świętej wielkanocnej.

 Imprimatur

Imprimatur: O. Andrzej Danilewicz, SVD, Prowincjał Zgromadzenia Słowa Bożego, Warszawa, 12 października 2007 r.

 Odpust

Odpusty. Podręcznik dla duchowieństwa i wiernych opr. X. Augustyn Arndt 1890r.

Wierni pragnący uczcić Tajemnicę Trójcy Przenajświętszej, czy to wspólnie z drugimi lub też z osobna, w trzech różnych godzinach dnia, przed i popołudniowych i wieczornych odmawiający przynajmniej z sercem skruszonym i nabożnie 7 Chwała Ojcu i jedno Zdrowaś Marya, zyskają:

  1. Odpust 100 dni raz na dzień.
  2. Odpust 7 lat i 7 kwadragem w niedziele.
  3. Odpust zupełny dwa razy na miesiąc, jeśli zwykli co dzień tak się modlić.

Warunki: Spowiedź i Komunia Święta, modlitwa na intencję Ojca Świętego. Wymaga się prócz tego do zyskania odpustów, aby trzy osoby umówiły się między sobą, by wspólnie albo osobno odmawiać te modlitwy. W razie gdy ubędzie jaka osoba w skutek śmierci lub z innej przyczyny, potrzeba przyjąć osobę nową w celu dopełnienia liczby, aby zawsze mogło istnieć wzmiankowane stowarzyszenie z trzech osób założone. Pius VI, Dekr. Św. Kongr. Odp. dn. 15 maja 1784r.

1

Trójcy Świętej – Arka Ocalenia

 O samej Niewoli

„Tak bardzo mocno tęsknię za wami, a wy jesteście tak bardzo nieposłuszni i krnąbrni. W swoim życiu dokonujecie wyboru autostrady demona, kroczycie jego ścieżką. Mimo że jestem Bogiem, to niczego nie mogę uczynić wobec waszej wolnej woli, wobec podjęcia przez was wolnej, niczym nie przymuszonej decyzji. Jest jednak możliwość, rozwiązanie, swoista furtka, przez którą mogę wkroczyć jako Bóg. Tą furtką, tą możliwością jest modlitwa i ofiara drugiego człowieka, który modli się, pości i ofiaruje za tego grzeszącego. 

W tym miejscu Boża Sprawiedliwość nakazuje, aby uczynić zadość prośbie i modlitwie ofiarnika, udzielić niezbędnej Łaski Bożej dla grzeszącego. Pozyskana taka Łaska Boża odziera grzeszącego człowieka z hipnozy i znieczulenia demonicznego, otwierają się jego duchowe oczy, a grzeszący, widząc swój stan, może się nawrócić. Im wasza ofiara i starania są większe, tym silniejsza może być ofiarowana łaska potrzebna do nawrócenia grzesznika na tyle, aby pokonać dotychczasowe działanie demona.

Sytuacja trochę inaczej przedstawia się u człowieka, który uczynił dobrowolny akt oddania się w Niewolę Miłości Trójcy Świętej przez Niepokalaną.  Tu mogę działać w Bożym Niewolniku o wiele wcześniej, bo akt oddania się w Bożą Niewolę pozwala Trójcy Świętej na wszelkie działanie Boże bez konieczności interwencji osób trzecich. W Bożym Niewolniku mogę działać szybciej, bez zbędnej zwłoki, chyba że lekcja, która wyniknie z upadku tej osoby, ma przynieść tej osobie ważną naukę, istotną do dalszego życia i działania. 

Trójca Święta stoi na straży Bożego Niewolnika, dając jego Aniołowi Stróżowi powiększone kompetencje do działania w Imieniu Boga. Taki Anioł Stróż może pomóc lepiej, więcej, bardziej obszernie. Nie oznacza to, że Boży Niewolnik nie będzie miał pokus i działania szatana na siebie, ale że to działanie demona nie będzie zbytnio dominowało nad osobą Bożego Niewolnika, a ten zyska szansę zdobycia dodatkowych zasług dla Nieba. 

Anioł Stróż Bożego Niewolnika może użyć siły duchowej do upomnienia Bożego Niewolnika, gdy ten znacznie wkracza na teren grzechu. Im mocniej Boży Niewolnik grzeszy, tym jest mocniejsze działanie obronne na tegoż Bożego Niewolnika przez jego Anioła Stróża. Boży Niewolnik jest własnością tego, komu się oddał, czyli Boga, dlatego Trójca Święta nie oddaje na stałe Bożego Niewolnika w szpony demona, lecz tylko tyle, aby ten zyskał niezbędną lekcję pokory. Taka lekcja jest niezbędna Bożemu Niewolnikowi tylko po to, aby poczuł, że jest nad nim specjalna Boża Opieka, która nie pozwoli swojemu Niewolnikowi upaść mocniej, głębiej, na tyle, aby się z upadku nie podźwignął. 

Trójca Święta czasem pozwoli swojemu Niewolnikowi na ciężkie doświadczenie z demonem, aby ten zyskał cenną lekcję pokory, aby dostrzegł swoją marność, i jak potężną ręką chroni go Boża Opieka. Trójca Święta dba o swoją własność, pozwalając w różny sposób doświadczyć Bożego kierowania, Bożej Opieki. 

W dziele Bożego Niewolnictwa najważniejszy jest ten pierwszy świadomy wybór, pierwszy zasadniczy krok we właściwą stronę, czyli świadomie i dobrowolnie uczyniony Akt Oddania się Bogu w Niewolę Miłości przez Niepokalaną. Lepszym jest akt, uczyniony według prowadzenia przez Świętego Ludwika Grignion de Montforta, czyli oddania się w Niewolę Maryi. W wybranym dniu po odbyciu odpowiedniego przygotowania oddać się w Niewolę Maryi, a tuż po nim odmówić Akt Oddania się w Niewolę Miłości Trójcy Świętej przez Niepokalaną. 

Takie oddanie będzie można odmówić też na szybko, bez odpowiedniego przygotowania, lecz takie jest gorsze, dające o wiele mniej owoców. Trójca Święta i Maryja jednak oba oddania się w Niewolę przyjmują. 

Dobrym jest, jak Boży Niewolnik ma swojego kierownika duszy, najlepiej jakby ten kierownik duchowy i spowiednik zarazem także był Bożym i Maryi Niewolnikiem, lub taki kapłan, który dobrze zna charyzmat tej drogi. Po takim dobrowolnym oddaniu Duch Święty daje duszy Bożego Niewolnika trochę więcej Bożego Światła oraz indywidualnie wskazuje, którą ścieżką ma kroczyć. 

Jeżeli Boży Niewolnik nie stawia oporów, to spokojnie realizuje Boży Plan, Bożą Wolę. Czasem bywa, że Boży Niewolnik się buntuje, wtedy jednak Trójca Święta stosuje odpowiednie, ale adekwatne upomnienie. Ono uświadamia Bożego Niewolnika, jaka jest Wola Boża względem niego. Jeżeli Boży Niewolnik nadal tkwi w złu, upominany jest wówczas przez ciężkie doświadczenie lub ciężką chorobę. Zazwyczaj to działa na Bożego Niewolnika wystarczająco, lecz bywa, że ten uparty jest w złym bardziej niż osioł, to wtedy wkracza Boża Sprawiedliwość, która usuwa go z ziemi żyjących. 

Sam dobrowolnie uczyniony Akt oddania w Bożą Niewolę chroni go od piekła, ale nie uchroni go od długiego i ciężkiego czyśćca. Na szczęście, tak wielkich uparciuchów w historii Bożego Niewolnictwa było bardzo niewielu. 

Po tym, jak każdy z was oddał się świadomie Trójcy Świętej w Niewolę Miłości przez Niepokalaną, niech otworzy się na Boga i Jego Święte kierowanie. Duch Święty da wam odpowiednie natchnienie, jak rozpoznać Wolę Bożą i nie dać się zwieść szatanowi. Zawsze kierujcie się owocami, do których podpowiedź was kieruje, zmierza. 

Ważnym jest, abyście czytali Boże lektury na czele z Pismem Świętym, ale też czytajcie dobre Orędzia z Nieba. Duch Święty sam da wam znać, które możecie czytać, a które odrzucić. Do dobrych, właściwych Bożych Przekazów będziecie mieli Boży pociąg, do tych pozostałych będziecie mieć względną obojętność

 Koronka do Trójcy Świętej

† 1x Ojcze nasz, któryś jest w niebie, święć się imię Twoje; przyjdź królestwo Twoje;  bądź wola Twoja, jako w niebie, tak i na ziemi. Chleba naszego   powszedniego daj nam dzisiaj; i odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom; i nie wódź nas na pokuszeni, ale nas  zbaw  ode Złego. Amen
 1x Zdrowaś Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą, błogosławionaś Ty między niewiastami i  błogosławiony owoc żywota Twojego, Jezus. Święta Maryjo, Matko Boża,   módl się za nami grzesznymi teraz i w godzinę śmierci naszej. Amen.
 Wierzę   w Boga: Wierzę w Boga, Ojca Wszechmogącego, Stworzyciela nieba i   ziemi. I w Jezusa Chrystusa, Syna Jego Jedynego, Pana Naszego, który   się począł z Ducha Świętego, narodził się z Maryi Panny. Umęczon pod Ponckim Piłatem ukrzyżowan, umarł i pogrzebion. Zstąpił do piekieł. Trzeciego dnia zmartwychwstał; wstąpił na niebiosa, siedzi po   prawicy Boga, Ojca wszechmogącego. Stamtąd przyjdzie sądzić żywych i   umarłych. Wierzę w Ducha Świętego, święty Kościół powszechny, świętych obcowanie, grzechów odpuszczenie, ciała zmartwychwstanie, żywot wieczny. Amen.
3x Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu, jak była na początku,   teraz i zawsze i na wieki wieków. Amen
1x Na dużych paciorkach: O, Trójco Święta pozwól nieść wszędzie Wiarę, Nadzieję i Miłość.
10x Na małych paciorkach: O, Trójco Święta, kocham i wielbię Cię, pomóż mi.
3x Na zakończenieBądź uwielbiana i wychwalana, Trójco Święta, teraz i na wieki.
 
Modlitwa do Trójcy Świętej
Boże w Trójcy Jedyny,   Ojcze, Synu i Duchu Święty, odwieczna tajemnico doskonałej jedności w ofiarnej miłości Jezusa Chrystusa, wysłuchaj naszych próśb i przybądź  nam z pomocą: kształtuj i rozwijaj swoją łaską ludzkie więzi, rozpal w  nas pragnienie do pełnienia dobrych uczynków, abyśmy Twoim miłosierdziem  umocnieni, i zjednoczeni w Twojej miłości przyczyniali się do rozszerzania Królestwa Bożego na ziemi. Amen

 Akt Unii świętej i oddania się Trójcy Świętej w niewolę miłości.

O Trój Jedyny Boże, oto oddaję się tobie w niewolę miłości poprzez Niepokalaną. Zgadzam się na wszelkie cierpienie, jakie na mnie ześlesz, oraz wszelkie przeżycia. Niech nic nie znaczę od tej chwili, a ty Sam posługuj się mną od tej pory. Oto będąc w pełni świadomości, ze skutkiem wiekuistym wyrażam moją zgodę na zawarcie świętej unii z Bogiem Ojcem, Bogiem Synem, i Bogiem Duchem świętym, oraz oddanie się całkowite i nieodwracalne w wieczną Niewolę Trójcy Przenajświętszej poprzez Niepokalaną. Ty sam Wydawaj dla mnie odpowiednie dyspozycje. Powierzam się cały Twoim świętym osobom Bożym na całą wieczność. Prowadź mnie, kieruj mną, według twojej woli tak, jaka będzie potrzeba i wymogi. Chcę być doskonałym narzędziem w Twoim świętym ręku. Oddaję Ci Trójco Święta poprzez niepokalana wszystkie moje modlitwy całego mojego życia, wszystkie cierpienia, wynagrodzenia, ekspiacje, całą moją dusze i cale moje ciało na wieczność. Zechciej przyjąć o wieczny Boże moją osoba w darze do wiecznej dyspozycji. Oto Niewolnik twój o Panie, czeka na polecenia i rozkazy, niech się stanie we wszystkim Boża wola nade wszystko. Amen.

 O potrzebie i skutkach oddania się Trójcy Świętej w niewolę miłości.

 Oddając się w Niewolę Maryi i do dyspozycji Trójcy Świętej poprzez Niepokalaną jednocześnie oddajemy Bogu wszystko, a Trójca Święta wykorzystuje cały zasób waszej duszy do ratowania innych osób, które tak mocno tkwią w swoich grzechach.

Oddając siebie samych Bogu w Trójcy Świętej Jedynemu, czynicie to szczerym, uczciwym sercem, nie od niechcenia, nie na odczepne, lecz zawsze to czyńcie szczerym, uczciwym sercem i zamiarem.

Jeżeli oddaliście się Bogu w Niewolę, to od tej pory o nic nie musicie się zamartwiać, bo Wola Boża wszystko wie, wszystko zna i sama zaradzi waszym prośbom i potrzebom, zanim je wypowiecie. Nie mogę wam dać, ofiarować czegoś, co jest złe dla was i dla waszego bliźniego, co przyniesie szkodę lub krzywdę komukolwiek.

Oddając swoją modlitwę, czas, cierpienia, posty, ekspiacje, itp. Bogu do dyspozycji, otrzymujecie tym samym wszystko, co możliwe nawet to, o czym nie jesteście w stanie pomyśleć, uzmysłowić sobie.

Dzięki takiemu całopalnemu aktowi, miłość Trójcy Świętej rozpala się względem tej duszy do nieograniczonego stopnia.

 Niewolnik

   Wystarczy, że Niewolnik raz jeden wypowie swój Akt oddania w tę Niewolę, My Trójca Święta to zapamiętujemy. Człowiek, Niewolnik Trójcy Świętej przez Niepokalaną jest bardzo cenny w Oczach Bożych. Nagroda i wszystko, co jest przeznaczone dla jego duszy, otrzyma w pełni dopiero w wieczności. Obiecuję każdej osobie, każdej duszy, która odda się takim aktem, że nigdy nie będzie na wieki potępiona w piekle. O ile będzie czynić wszystko, co w swojej mocy, by skrupulatnie realizować Wolę Bożą, obiecuję, że w Niebie osiągnie bardzo wysoki stopień chwały wraz z największymi świętymi. Nikt z bliższej i dalszej rodziny niewolnika nigdy nie będzie potępiony, ze względu na niewolnika. Osoby, które polecą się niewolnikowi, by się za nie modlił, są od tej pory, od tej chwili podłączone do oceanu Łaski Bożej. Obietnica Boża chroni przed wiecznym potępieniem, nie chroni przed czyśćcem.

   Niewolnik nie musi nic rozumieć, wystarczy, że nie będzie celowo grzeszył. Pomogę rozwijać dobro oraz wszelkie pozytywne przymioty duszy. Pomogę w wielu kwestiach, w wielu problemach, lecz pragnę, aby każdy niewolnik czynił wszystko co w jego mocy, aby podążać do świętości, by zdobywać Łaski Boże, a nade wszystko, by za wszelką cenę unikać celowego grzeszenia. Nikt niech się niczego nie obawia, bo zostanie Bożym Niewolnikiem, to wielki zaszczyt i honor. Nie obawiajcie się nadmiaru cierpień, bo daję wam tylko te, które są konieczne, wręcz niezbędne.                                                                   

    Niewolnicy ci są najpiękniejszymi różami w Moim ogrodzie, są wspaniałymi perłami i brylantami w Mojej szkatule na Moim Sercu. Osoby te zyskują najwięcej Łask Bożych, najwięcej ich upraszają, pozostając przy tym cichymi i pokornymi. Pragnę, aby znaleźli się nowi ludzie, którzy się jeszcze czegoś obawiają, podjęli się tego dzieła, niczego się nie obawiali, bo to Niewolnictwo daje o wiele więcej wolności niż dysponuje nią najwolniejszy z ludzi. Dając człowiekowi krzyż i cierpienie, Bóg zawsze daje siłę i moc do jego dźwigania.                                     

Niewolę Trójcy Świętej nie musicie się o nic martwić

Z chwilą oddania się w Niewolę Trójcy Świętej nie musicie się o nic martwić, nie musicie nawet waszych modlitw i ofiar adresować, bo one już posiadają najlepszy adres z możliwych.                    

    Oddając swoją wolną wolę, czas i wszystko Bogu do dyspozycji, nie musisz człowiecze nic więcej czynić, bo Ja wówczas Sam tobie układam twój czas i reżyseruję twoje poczynania. Twoim zadaniem jest słuchać natchnień z Nieba i wypełniać je. Gdy Niewolnik się opiera, wówczas Ja Sam daję mu na tyle silny impuls, że Niewolnik nawet nie chcąc, reaguje w sposób właściwy. Takie działanie nie jest możliwe, gdy ktoś się nie oddał w Niewolę. Sami teraz widzicie, że dla własnego dobra i zbawienia innych osób o wiele bardziej się wam opłaca być w niewoli dobrowolnej.     

    Oddajcie samych siebie, waszych bliskich, znajomych, kapłanów do dyspozycji Trójcy Świętej przez Niepokalaną. Największą wartość w oczach Bożych ma samodzielne ofiarowanie się Bogu w Niewolę, do dyspozycji, oddanie wszystkiego.

    Oddanie kogoś, bez jego wiedzy i zgody w Bożą Niewolę do dyspozycji, zyskuje dla tej duszy pewne Łaski Boże na tyle mocne, że dusza grzesznika może być przez to uratowana, od swojego smutnego końca, od wiecznego potępienia.

 

Wróć do spisu treści