
Odpusty.
Podręcznik dla duchowieństwa i wiernych opr. X. Augustyn Arndt 1890r. Wierni pragnący uczcić Tajemnicę Trójcy
Przenajświętszej, czy to wspólnie z drugimi lub też z osobna, w trzech
różnych godzinach dnia, przed i popołudniowych i wieczornych odmawiający
przynajmniej z sercem skruszonym i nabożnie
7 Chwała Ojcu i jedno Zdrowaś Marya,
zyskają: Warunki:
Spowiedź i Komunia Święta, modlitwa na intencję Ojca Świętego. Wymaga
się prócz tego do zyskania odpustów, aby trzy osoby umówiły się między
sobą, by wspólnie albo osobno odmawiać te modlitwy. W razie gdy ubędzie
jaka osoba w skutek śmierci lub z innej przyczyny, potrzeba przyjąć
osobę nową w celu dopełnienia liczby, aby zawsze mogło istnieć
wzmiankowane stowarzyszenie z trzech osób założone. Pius VI, Dekr. Św.
Kongr. Odp. dn. 15 maja 1784r.
Obraz „Miłosna Unia Trójcy Świętej”
Centralne postacie
Trzy niemal identyczne postacie mężczyzn siedzących na tronach, ubrane w
długie szaty i otoczone aureolami, przedstawiają:
Bóg Ojciec – z lewej (czerwono-niebieskie szaty, trzyma Pismo
Święte).
Syn Boży – Jezus Chrystus – w środku (białe szaty, dłonie w
geście błogosławieństwa).
Duch Święty – z prawej (pomarańczowo-niebieskie szaty, dłonie
ułożone przy sercu, gest pokoju i ofiary).
Elementy mistyczne
Promieniowanie światła: Trzy świetliste serca (lub punkty w
piersi) promieniują do siebie nawzajem, tworząc wspólny biały promień
symbolizujący jedność miłości.
Światło w centrum: Promień wychodzący z każdej postaci zbiega się
w środku – to artystyczne ukazanie „miłosnej jedności”, esencji Trójcy
jako relacji miłości.
Aureole i geometryczne nimbusy: Wskazują na boskość i równą
chwałę Trzech Osób Boskich.
Napis
Na dole znajduje się napis w języku polskim:
„MIŁOSNA UNIA TRÓJCY ŚWIĘTEJ”
To tytuł obrazu, który podkreśla jego duchowe przesłanie: Trójca jako
wspólnota miłości.
Postacie u dołu obrazu
Po bokach, w dolnych rogach, widać postacie modlące się – mogą to być:
święci, zakonnicy lub dusze kontemplujące tajemnicę Trójcy,
lub symboliczni przedstawiciele Kościoła.
Styl
Obraz malowany jest w stylu religijnym, z wyraźnymi wpływami ikonografii
chrześcijańskiej.
Kompozycja symetryczna, z akcentem na światło i wspólnotę.
Dominująca tonacja niebieska i biała podkreśla duchowość, pokój i
transcendencję.
Znaczenie duchowe
Obraz ten nie tylko ukazuje doktrynę Trójcy Świętej, ale także zaprasza
do zjednoczenia się w modlitwie z tą Boską wspólnotą miłości – Ojca,
Syna i Ducha.
Interpretacja teologiczna i duchowa obrazu „Miłosna Unia Trójcy
Świętej” – pomocna w modlitwie, adoracji, katechezie i rozważaniu.
Teologiczna interpretacja obrazu „Miłosna Unia Trójcy Świętej”
1. Trójca Święta jako wspólnota miłości
Kościół naucza, że Trójca Święta to jedność trzech Osób Boskich w
jednej naturze:
Ojciec – Stwórca,
Syn – Odkupiciel,
Duch Święty – Uświęciciel.
„Bóg nie jest samotnością, lecz rodziną, ponieważ w sobie zawiera
Ojcostwo, Synostwo i istotę rodziny, którą jest miłość.”
— św. Jan Paweł II, Homilia na Święto Trójcy Świętej
Na obrazie widzimy, że każda Osoba Boska jest ukazana z osobna, ale
światło ich serc łączy się w jedno – symbol doskonałej jedności i
wspólnoty.
2. Światło promieniujące między Osobami
Przechodzący między nimi biały promień symbolizuje miłość, która spaja
Trójcę.
To odwołanie do nauczania św. Augustyna, który pisał, że Duch Święty
jest miłością między Ojcem i Synem.
„Jeśli więc miłość jest darem Boga, to tym bardziej sam Bóg jest
miłością.”
— św. Augustyn, De Trinitate
3. Pismo Święte w rękach Ojca
Bóg Ojciec trzyma księgę – Słowo Boże, z którego „wszystko się stało”.
To także symbol Chrystusa jako Logosu – „Słowa, które stało się ciałem”
(J 1,14).
4. Gesty błogosławieństwa i modlitwy
Ręce uniesione w błogosławieństwie i pokoju wskazują na:
Ojca, który błogosławi stworzenie,
Syna, który przekazuje pokój i Zbawienie,
Ducha Świętego, który przenika wszystko i prowadzi do jedności.
5. Zstępowanie światła na ludzi
Dolna część obrazu ukazuje modlących się ludzi – symbolem jest to, że
Trójca chce dzielić swoją jedność z człowiekiem.
„Uczestniczymy w naturze Bożej przez łaskę uświęcającą” (por. 2 P 1,4)
Zastosowanie katechetyczne
Ten obraz może służyć jako:
pomoc w zrozumieniu dogmatu Trójcy Świętej,
wprowadzenie do modlitwy kontemplacyjnej,
wizerunek do adoracji Najświętszego Sakramentu z odniesieniem
trynitarnym,
ilustracja podczas uroczystości Trójcy Świętej (niedziela po Zesłaniu
Ducha Świętego).
Podsumowanie duchowe
„Miłosna Unia Trójcy Świętej” to zaproszenie:
do zjednoczenia z Bogiem,
do życia w miłości, jaką żyje Trójca,
do stawania się ikoną wspólnoty i pokoju w świecie.
Nabożeństwo
O potrzebie Nabożeństwa do Trójcy Świętej
Imprimatur
Odpust
W tym miejscu Boża Sprawiedliwość nakazuje,
aby uczynić zadość prośbie i modlitwie ofiarnika, udzielić niezbędnej
Łaski Bożej dla grzeszącego. Pozyskana taka Łaska Boża odziera
grzeszącego człowieka z hipnozy i znieczulenia demonicznego, otwierają
się jego duchowe oczy, a grzeszący, widząc swój stan, może się nawrócić.
Im wasza ofiara i starania są większe, tym silniejsza może być
ofiarowana łaska potrzebna do nawrócenia grzesznika na tyle, aby pokonać
dotychczasowe działanie demona. Sytuacja trochę inaczej przedstawia się u
człowieka, który uczynił dobrowolny akt oddania się w Niewolę Miłości
Trójcy Świętej przez Niepokalaną. Tu mogę działać w Bożym Niewolniku o
wiele wcześniej, bo akt oddania się w Bożą Niewolę pozwala Trójcy
Świętej na wszelkie działanie Boże bez konieczności interwencji osób
trzecich. W Bożym Niewolniku mogę działać szybciej, bez zbędnej zwłoki,
chyba że lekcja, która wyniknie z upadku tej osoby, ma przynieść tej
osobie ważną naukę, istotną do dalszego życia i działania. Trójca Święta stoi na straży Bożego
Niewolnika, dając jego Aniołowi Stróżowi powiększone kompetencje do
działania w Imieniu Boga. Taki Anioł Stróż może pomóc lepiej, więcej,
bardziej obszernie. Nie oznacza to, że Boży Niewolnik nie będzie miał
pokus i działania szatana na siebie, ale że to działanie demona nie
będzie zbytnio dominowało nad osobą Bożego Niewolnika, a ten zyska
szansę zdobycia dodatkowych zasług dla Nieba. Anioł Stróż Bożego Niewolnika może użyć
siły duchowej do upomnienia Bożego Niewolnika, gdy ten znacznie wkracza
na teren grzechu. Im mocniej Boży Niewolnik grzeszy, tym jest mocniejsze
działanie obronne na tegoż Bożego Niewolnika przez jego Anioła Stróża.
Boży Niewolnik jest własnością tego, komu się oddał, czyli Boga, dlatego
Trójca Święta nie oddaje na stałe Bożego Niewolnika w szpony demona,
lecz tylko tyle, aby ten zyskał niezbędną lekcję pokory. Taka lekcja
jest niezbędna Bożemu Niewolnikowi tylko po to, aby poczuł, że jest nad
nim specjalna Boża Opieka, która nie pozwoli swojemu Niewolnikowi upaść
mocniej, głębiej, na tyle, aby się z upadku nie podźwignął. Trójca Święta czasem pozwoli swojemu
Niewolnikowi na ciężkie doświadczenie z demonem, aby ten zyskał cenną
lekcję pokory, aby dostrzegł swoją marność, i jak potężną ręką chroni go
Boża Opieka. Trójca Święta dba o swoją własność, pozwalając w różny
sposób doświadczyć Bożego kierowania, Bożej Opieki. W dziele Bożego Niewolnictwa najważniejszy
jest ten pierwszy świadomy wybór, pierwszy zasadniczy krok we właściwą
stronę, czyli świadomie i dobrowolnie uczyniony Akt Oddania się Bogu w
Niewolę Miłości przez Niepokalaną. Lepszym jest akt, uczyniony według
prowadzenia przez Świętego Ludwika Grignion de Montforta,
czyli oddania się w Niewolę Maryi. W wybranym dniu po odbyciu
odpowiedniego przygotowania oddać się w Niewolę Maryi, a tuż po nim
odmówić Akt Oddania się w Niewolę Miłości Trójcy Świętej przez
Niepokalaną. Takie oddanie będzie można odmówić też na
szybko, bez odpowiedniego przygotowania, lecz takie jest gorsze, dające
o wiele mniej owoców. Trójca Święta i Maryja jednak oba oddania się w
Niewolę przyjmują. Dobrym jest, jak Boży Niewolnik ma swojego
kierownika duszy, najlepiej jakby ten kierownik duchowy i spowiednik
zarazem także był Bożym i Maryi Niewolnikiem, lub taki kapłan, który
dobrze zna charyzmat tej drogi. Po takim dobrowolnym oddaniu Duch Święty
daje duszy Bożego Niewolnika trochę więcej Bożego Światła oraz
indywidualnie wskazuje, którą ścieżką ma kroczyć. Jeżeli Boży Niewolnik nie stawia oporów, to
spokojnie realizuje Boży Plan, Bożą Wolę. Czasem bywa, że Boży Niewolnik
się buntuje, wtedy jednak Trójca Święta stosuje odpowiednie, ale
adekwatne upomnienie. Ono uświadamia Bożego Niewolnika, jaka jest Wola
Boża względem niego. Jeżeli Boży Niewolnik nadal tkwi w złu, upominany
jest wówczas przez ciężkie doświadczenie lub ciężką chorobę. Zazwyczaj
to działa na Bożego Niewolnika wystarczająco, lecz bywa, że ten uparty
jest w złym bardziej niż osioł, to wtedy wkracza Boża Sprawiedliwość,
która usuwa go z ziemi żyjących. Sam dobrowolnie uczyniony Akt oddania w
Bożą Niewolę chroni go od piekła, ale nie uchroni go od długiego i
ciężkiego czyśćca. Na szczęście, tak wielkich uparciuchów w historii
Bożego Niewolnictwa było bardzo niewielu. Po tym, jak każdy z was oddał się świadomie
Trójcy Świętej w Niewolę Miłości przez Niepokalaną, niech otworzy się na
Boga i Jego Święte kierowanie. Duch Święty da wam odpowiednie
natchnienie, jak rozpoznać Wolę Bożą i nie dać się zwieść szatanowi.
Zawsze kierujcie się owocami, do których podpowiedź was kieruje,
zmierza. Ważnym jest, abyście czytali Boże lektury
na czele z Pismem Świętym, ale też czytajcie dobre Orędzia z Nieba. Duch
Święty sam da wam znać, które możecie czytać, a które odrzucić. Do
dobrych, właściwych Bożych Przekazów będziecie mieli Boży pociąg, do
tych pozostałych będziecie mieć względną obojętność
Oddając siebie samych Bogu w Trójcy Świętej Jedynemu,
czynicie to szczerym, uczciwym sercem, nie od niechcenia, nie na odczepne,
lecz zawsze to czyńcie szczerym, uczciwym sercem i zamiarem.
Jeżeli oddaliście się Bogu w Niewolę, to od tej pory o
nic nie musicie się zamartwiać, bo Wola Boża wszystko wie, wszystko zna i
sama zaradzi waszym prośbom i potrzebom, zanim je wypowiecie. Nie mogę wam
dać, ofiarować czegoś, co jest złe dla was i dla waszego bliźniego, co
przyniesie szkodę lub krzywdę komukolwiek.
Oddając swoją modlitwę, czas, cierpienia, posty,
ekspiacje, itp. Bogu do dyspozycji, otrzymujecie tym samym wszystko, co
możliwe nawet to, o czym nie jesteście w stanie pomyśleć, uzmysłowić sobie.
Dzięki takiemu całopalnemu aktowi, miłość Trójcy
Świętej rozpala się względem tej duszy do nieograniczonego stopnia.
Wystarczy, że Niewolnik raz
jeden wypowie swój Akt oddania w tę Niewolę, My Trójca Święta to
zapamiętujemy. Człowiek, Niewolnik Trójcy Świętej przez Niepokalaną jest
bardzo cenny w Oczach Bożych. Nagroda i wszystko, co jest przeznaczone
dla jego duszy, otrzyma w pełni dopiero w wieczności. Obiecuję każdej
osobie, każdej duszy, która odda się takim aktem, że nigdy nie będzie na
wieki potępiona w piekle. O ile będzie czynić wszystko, co w swojej
mocy, by skrupulatnie realizować Wolę Bożą, obiecuję, że w Niebie
osiągnie bardzo wysoki stopień chwały wraz z największymi świętymi. Nikt
z bliższej i dalszej rodziny niewolnika nigdy nie będzie potępiony, ze
względu na niewolnika. Osoby, które polecą się niewolnikowi, by się za
nie modlił, są od tej pory, od tej chwili podłączone do oceanu Łaski
Bożej. Obietnica Boża chroni przed wiecznym potępieniem, nie chroni
przed czyśćcem.
Niewolnik nie musi nic
rozumieć, wystarczy, że nie będzie celowo grzeszył. Pomogę rozwijać
dobro oraz wszelkie pozytywne przymioty duszy. Pomogę w wielu kwestiach,
w wielu problemach, lecz pragnę, aby każdy niewolnik czynił wszystko co
w jego mocy, aby podążać do świętości, by zdobywać Łaski Boże, a nade
wszystko, by za wszelką cenę unikać celowego grzeszenia. Nikt niech się
niczego nie obawia, bo zostanie Bożym Niewolnikiem, to wielki zaszczyt i
honor. Nie obawiajcie się nadmiaru cierpień, bo daję wam tylko te, które
są konieczne, wręcz
niezbędne.
Niewolnicy ci są najpiękniejszymi różami w Moim ogrodzie, są wspaniałymi
perłami i brylantami w Mojej szkatule na Moim Sercu. Osoby te zyskują
najwięcej Łask Bożych, najwięcej ich upraszają, pozostając przy tym
cichymi i pokornymi. Pragnę, aby znaleźli się nowi ludzie, którzy się
jeszcze czegoś obawiają, podjęli się tego dzieła, niczego się nie
obawiali, bo to Niewolnictwo daje o wiele więcej wolności niż dysponuje
nią najwolniejszy z ludzi. Dając człowiekowi krzyż i cierpienie, Bóg
zawsze daje siłę i moc do jego dźwigania.
Z chwilą oddania się w Niewolę
Trójcy Świętej nie musicie się o nic martwić, nie musicie nawet waszych
modlitw i ofiar adresować, bo one już posiadają najlepszy adres z
możliwych.
Oddając swoją wolną wolę,
czas i wszystko Bogu do dyspozycji, nie musisz człowiecze nic więcej
czynić, bo Ja wówczas Sam tobie układam twój czas i reżyseruję twoje
poczynania. Twoim zadaniem jest słuchać natchnień z Nieba i wypełniać
je. Gdy Niewolnik się opiera, wówczas Ja Sam daję mu na tyle silny
impuls, że Niewolnik nawet nie chcąc, reaguje w sposób właściwy. Takie
działanie nie jest możliwe, gdy ktoś się nie oddał w Niewolę. Sami teraz
widzicie, że dla własnego dobra i zbawienia innych osób o wiele bardziej
się wam opłaca być w niewoli dobrowolnej.
Oddajcie samych siebie,
waszych bliskich, znajomych, kapłanów do dyspozycji Trójcy Świętej przez
Niepokalaną. Największą wartość w oczach Bożych ma samodzielne
ofiarowanie się Bogu w Niewolę, do dyspozycji, oddanie wszystkiego.
Oddanie kogoś, bez jego
wiedzy i zgody w Bożą Niewolę do dyspozycji, zyskuje dla tej duszy pewne
Łaski Boże na tyle mocne, że dusza grzesznika może być przez to
uratowana, od swojego smutnego końca, od wiecznego potępienia.
O samej Niewoli
Koronka do Trójcy Świętej
Akt Unii świętej i oddania się Trójcy Świętej w niewolę miłości.
O potrzebie i skutkach oddania się Trójcy Świętej w niewolę miłości.
Niewolnik
Niewolę Trójcy Świętej nie musicie się o nic martwić